Undertexter

I vår tid så visas 90% av alla korta filmer på mobil utan ljud. Det här beteendet är mer norm än undantag när det gäller rörligt innehåll i sociala medier.

Ljudlösheten påverkar förstås det innehåll man väljer att göra, men framför allt hur man väljer att berätta sina historier. Hur berättar jag om ett skivsläpp – utan ljud? Hur presenterar jag en intervju med vår vd – utan ljud? Hur gör jag innehållet så attraktivt och spännande så den kräsna sociala medier-publiken fastnar – utan att använda ljud?

Några reklamkampanj har lekt med själva ljudlösheten i sig, till exempel Hotels.com som fick en hel del uppmärksamhet för sin kampanj där reklamen var bättre utan ljud.


Kvinnojouren Ellinor i Linköping nyttjade spelet mellan ljud och textning på ett otroligt effektivt sätt i den här reklamfilmen där budskapet i textningen skiljer sig radikalt från den speaker som hörs om man drar upp ljudet.

Ser du vad som döljer sig bakom fasaden? Filmen anspelar på kvinnor som har utsatts för våld i en nära relation. Långt fler än vad som syns utåt. För bakom den glada fasaden kan det finnas en helt annan verklighet, som du bara kan förstå om du verkligen lyssnar. (Sannolikheten är tyvärr ganska stor att några av de glada inlägg du ser i ditt Facebookflöde också döljer en mörkare verklighet.)

https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fkvinnojouren.ellinor%2Fvideos%2F1838432903087152%2F&show_text=0&width=560

Tänk ljudlöst

Men alla historier går självklart inte att berätta genom att man leker med konceptet ljudlöshet, de allra flesta historier ska bara… berättas. Därför har textplattor och undertexter fått en rejäl uppsving de senaste åren och idag bör alla typer av storytellers säkerställa att innehållet går att konsumera ljudlöst.