Skivomslag

Vinyl-skivan
Begreppet skivomslag är i första hand förknippat med vinyl-skivan, dvs den epok i musikhistorien som varade i ca 40 år, mellan 1950 och 1990. Det handlade om LP skivor som förvarades i ett konvolut som var försett med ett fotografi på bandet eller en illustration av något slag. Oftast fanns en koppling till olika musikstilar som jazz, pop, rock och klassiskt.

LP-konvolutens historia startade på 50-talet med enkla porträtt och tydlig text. LP-formatets 31×31 cm var en utmärkt storlek och enkelt för branschen. Ofta gjordes inget mer. Samtidigt  blir ekonomi i rockbranschen  mer affärsmässigt. Skyltmaterialet fanns klart;  Man behövde bara trycka en överupplaga på ett par hundra. I det andra ändan blir skivomslag mer politiskt.

ju_rock_covers_pr_09_1409301528_id_840279.jpg
The clash. London calling. 1979

”A great cover can definitely influence someone to pick up a record and perhaps even try something they’ve never heard, and an iconic cover can transcend the music and create a mythology around the artist,” skriver Robbie Busch. “Everyone from the Beatles to Bad Brains utilized strong cover imagery as a way to connect with fans in a primal way.”

ju_rock_covers_pr_01_1409301519_id_840139Artist: Elvis Presley Titel: Elvis Presley (1956)

1980 talets design inleddes med grafisk form experiment. Typografi och form fick ett egenvärde, bilder blev inte lika viktiga.

maxresdefault.jpgBland rockmusikens mest klassiska skivomslag finns Beatles omslag till Sgt. Pepper av konstnärer Peter Blake, Bilden är tagen  av Michael Cooper 1967. Bilden blir representativ för 60-talet popkultur.  ”I mitt sinne gjorde jag ett konstverk snarare än ett albumomslag,” sade Blake. ”Det var nästan en bit teaterdesign.”


Andy Warhols skalbara banan på omslaget till The Velvet Undergrounds debut är också en klassisk samarbete mellan ett band och en konstnär som både var kultförklarade under sin samtid.Skivomslag skapade kontrevers också. Warhol myntade termen ”superstar” och sa: ”I framtiden kommer alla att vara kända i 15 minuter.” Han var den första personen som tog sin egen berömmelse ur sitt personliga liv. Hans filosofier om kändis och kultur har påverkat alla från Lady Gaga och Kanye West till president Donald Trump.  Läs mer här

the-velvet-underground-nico
Velvet Underground bildades 1964, mötte Andy Warhol 1965, släppte sitt första album 1967 och en av grundarna lämnade 1968. 1970 lämnade Loo Reed det kontroversiella bandet också.
stickyfingers1
Det andra bidraget på listan som bär Andy Warhols signatur är Rolling Stones album ”Sticky Fingers” – bandets första på Atlantic Records, vilket gav dem friheten och framförallt budgeten att massproducera omslaget med ett riktigt blixtlås på.


Ett omslag som hyllats av mängder av kritiker som ett av 1980-tales mästerverk är  New York-rockbandet Sonic Youths rosade album Daydream nation från 1988.  Den tyske konstnären Gerhard Richters fotorealitiska målning Kerze, eller ljus, är från 1983. Den har också givit namn till en av låtarna på skivan, som var en dubbel-LP i sin ursprungliga form och också en boxversion i ytterst begränsad utgåva, med affisch, singel och lite annat bonusmaterial.
daydream-nation

Kombinationen legendarisk musik och konstnär  gjorde tavlan extra åtråvärd och ropades in på aktion för 30  miljoner kronor. 


Dark-Side-of-the-Moon
Pink Floyds Dark Side of the Moon (1973)

Elektronikutvecklingen fortsatte mot digitalisering. Syntarna och trummaskinerna blev mer  sofistikerade men i slutet på åttio- och in i nittiotalet återkom den akustiska musiken, rocken och jazzen. Nationalmuseum hade också en utställning om skivomslag 1981 och accepteras som en del av vår samtids kultur.

nevermind2
Nirvanas genombrottsalbum från 1991 förändrade rockmusiken och det superkända omslaget föreställande en bebis simmande under vatten är förmodligen bland det första som dyker upp i skallen när man tänker på grunge-giganterna från Seattle. 

ju_rock_covers_pr_11_1409301530_id_840297Grupp: The Grateful Dead Titel: Shakedown Street
År: 1978 Label: Arista Art: Gilbert Shelton

PÅ 1990 talet kom konkurrensen med utländsk bolag. Musikbranschen blev en del av ett mer komplext utbud i ungdomskulturen med kläder, filmer och spel. Skivbolagen satsade större resurser på förpackningar och marknadsföring med den multinationella skivbolagsjättarna.

Rena porträtt och tydlig text kom tillbaka som en reaktion på de grafiska omslagen. På 2000 talet blir det svårare att ta betalt för rättigheter, när allt mer musik hamnat tillgänglig för nerladdning på nätet. I och med att den digitala tekniken och internet försvann intresse att köpa en kassettband eller en LP eller en CD.
Under 2000-talet har det handlat mer om att göra attraktiva förpackningar i form av varianter på boxar och det behövs fortfarande fotografier och grafisk formgivning, från en enkel digital framsida för en Soundcloud sida till totala visuella koncept för nätet och konserter.

Även LP-formatet har återkommit. Dels för att föremål väcker känslor och för att man vill äga den fysisk.

//delar av texten är beatbetade från Lasse Ermalm ( grafisk formgivare) webbsida.