redigerings program

Det finns många program för att redigera och klippa ihop din film eller musikvideo. Adobe Premiere, Final cut pro är standar i branschen men Da vinci och Avid är också aktuella. Vidare använder många Imovie både på Ipad och i Mobiler. Sedan finns det andra appar som kan vara intressant då utbudet, möjligheter och tekniken utvecklas hela tiden framåt. Vi arbetar med Imovie och Final Cut Pro.

IMOVIE
Apple utvecklade iMovie för dator men som sedan  har omvandlades till mobilformat också. Programmet är ganska enkel och intuitiv. Alla klipp i filmen lägger sig på ett klippbord där det är bara att flytta runt dem där man vill ha dem. Du kan använda färdiga inbyggda mallar och ”royalty free” musik samt ljudeffekter.

Funktioner
Det finns två val när man vill skapa en ny film, antingen ett ”nytt projekt”, eller en ”ny trailer”. I trailerfunktionen är man hänvisad till olika mallar som följer en förutbestämd storyboard. När man skapar ett nytt projekt börjar man dock från början och har full frihet att skapa utifrån egna idéer.

Skärmen gränssnitt för Imovie är uppdelad i tre fält:
Överst till vänster ser man sitt bibliotek. Där hittar man filmer, bilder och ljud. Till höger om det är en förhandsgranskning av filmen och längst ner lägger man filmens delar på ett klippbord.

Importera
Koppla in din kamera i din data.
Starta Imovie.
Importera

Redan nu kan du spara din film.
-Förhandsvisa dina klipp i biblioteket.
-Drar  din klipp till tidslinje för att arbeta med den.
-Korta ner. Du kortar av det genom att dra i de gula ”handtagen” för att ta bort i början och slutet .
-Dela upp. Vill man dela ett klipp markerar man det och väljer dela upp.
-Lägga text. Lägg text i bilden eller i filmklippet genom att välja en av textanimationer som finns.
-Frys. Skapa en stillbild. Har man lagt in stillbilder är de automatiskt ställda så att filmen långsamt rör sig över bilden (kallas Ken Burns). Denna panorering går att justera.
-Man kan lägga till filmklipp så att de lägger sig som bild-i-bild, bild-på-bild eller bild-vid-bild.
-Du kan ändra hastighet så att filmen visas långsammare.
-Ljudspår. Det går att lägga musiken som bakgrundsljud som täcker hela filmen. Flyttar du musiken till förgrunden kan du redigera när musiken börjar och slutar.
-Där finns också ett ganska stort antal ljudeffekter som kan illustrera din film.
-Du kan spela in en berättarröst också.

När filmen är färdig kan den slutföras genom olika exporter.
Exportera till skrivbordet:
Exportera direkt webbpubliceringar som YouTube, Facebook, Vimeo. (då måste du ange lösenord osv)
Vill man behålla filmen i iMovie och titta på den där sparar man den till iMovie Theater.

Om man trycker på frågetecknet visas en massa hjälpbubblor på skärmen som beskriver de olika funktionerna.


finalcutbild.jpg


FINAL CUT PRO.
Final Cut är en serie videoredigeringsprogram utgivna av datortillverkaren Apple. Programmet är skrivet för Mac OS X.
Final Cut finns i flera varianter: Final Cut Express för hemanvändare och Final Cut Pro för professionellt bruk. Dessutom finns ett programpaket med namnet Final Cut Studio.

Final cut pro är ett omfattande program som lanserades 1998 som en fristående produkt, men sedan 2006 går programmet enbart att köpa som en del av programpaketet Final Cut Studio.
Sedan 2011 går programmet under namnet Final Cut Pro X och det senaste version är 10.4.1. Det senaste uppgradering är ganska omfattande och ska vara ”enklare” att navigera.

Det första du gör är att samla alla dina klipp på skrivbordet eller där du kan hitta de i en ny mapp med ett bra arbetsnamn. Tänk på att filerna och filmerna tar mycket minne så att det kan vara en bra idé att ha en extern hårddisk som innehåller allt.

Det första du gör är att importera dina klipp.
//Obs: Flyttar du på mappen senare så måste du länka om allt.

Det första du gör är att skapa ny bibliotek:
Library/bibliotek där all data samlas:
-Files -> Library. Spara som ”Demo1”.

Därefter skapar du en ny event. Event kan vara en scen eller hela filmen.
-Files ->New Event. Spara som ”Demo1”
Projekt
Under event ->skapa en ny projekt
-Det kan vara olika projekt under ”Demo1”
//som t.ex. en ny version av samma film. ”Demo1 Director cut”

Observera att format för filmen blir samma som första klipp.
Video format kan t.ex. vara 4k. tänk att det blir stora filer att hantera.
24 frame per second är standard. 60 fps blir filmen väldigt ”Mjuk” men kan även då köras i slow motion.

Importera klipp
//. Files. Klicka ”leave files in place” då du inte vill ha kopior på allt.

GRÄNSNITT
BROWSER
BIBLIOTEK
Alla filer kan visas som filmstrip alt som lista.
Olika browser / foto / sound effekt osv
PREVIEW WINDOW
Inspector visar info om markerad fil.
TIMELINE
Tidslinje finns längst till vänster med transition/övergångar osv.
2 —–
Nu har vi ett event klart.
För att spela och pausa: play och pause använd spacebar.
Innan du flyttar din klipp till tidslinje kan du lägga in en Start på klippet genom att trycka = i (intro)
Du behöver inte göra perfekta klipp, detta kan du ändra sedan.
Spela scen och välj sedan
slutpunkt= o (out point)
Klippet blir markerad med gulkant på scenen.
IMPORTERA TILL TIDSLINJE
Snabbkommando
lägger klippet i slutet av tidslinje (end)= e
//Zooma på timeline med + och –
välj en ny scen .lägg in där du vill
W= insert mitt i klippet eller där du har tidsmarkör (inte att rekommendera)
Q= Bi-roll skapar en ny lager med det nya klippet ovan den andra. På så sätt behöver du inte ändra i tidigare klipp
Kolla alla klipp.
”Trima det som behövs-

MUSIK/LJUDFILER PÅ TIDSLINJE
//ljudspåret fäster sig till första klippet (om du tar bort den så försvinner ljudet också)

TA BORT FRÅN TIDSLINJE
För att ta bort en klipp= delete allt Fn delete (för att behålla det svarta rutan men musik blir kvar.)
P= flytta en klipp
B= (Blade) klipper en klipp
command B ( klipper där pilen här)

HANTERA LJUDFILER
Du kan justera ”picks” //ovälkomna höga toner ljud som inte ska vara med
Timeline -> Ikoner till höger.
Förstora upp dina klipp och se var ljuset ”pickar”.
Dra i det linje och sänk hela ljudet
//Detta blir ganska grov och sänker allt i hel decibel

Andra sättet – Gå till inpektor. Sänkt volym med finare justering.
Placera playhead i tidslinje.
Add keyframe i inspektor.
sänk volym.
OCH gör om samma procedur i slutet av felvolym :-
Add keyframe / add keyframe och sätt tillbaka ljudspåret på resten till sin rätta volym.

FADE
Klicka och dra i det blåa punkten och dra för att att få en bra ingång på ljudet.
SEPARERA LJUD FRÅN KLIPPET
Högerklicka på ljudfilen. ”Detach” från klippet.

DISABLE A SOUND
Lägg flera ljudlager på varandra.
Klicka på den du inte vill höra just nu
=v (disable)

—-
HANTERA KLIPP
TRANSITIONS/ÖVERGÅNGAR
Gå till höger symbol vid tidslinje. Välj en övergång.
Klicka och sätt övergången på tidslinje

TITLES /TEXT
Det finns 4 alternativ för att lägga text på filmen/tidslinje
1 Text över en svart ruta
2 Text över klippet
3 Text över ett foto
4 Text över en animering

Gå till höger i Browser och välj T symbol
Obs: Håll det enkelt. // Många känner igen effekt från Imovie och det kan kännas lite ”kitschit”.
Välj en title. Dra den till tidslinje
Som egen lager eller i klippet/tidslinje
Generators
Under generator hittar du olika animering.
// Tips använd en ”Placeholder” där en klipp ska filmas senare.
Gå till text inspektör.
Se olika alternativ. Skriv din text
Välj en typsnitt
Positionering
Klicka och dra när du har valt in X eller Y.
Dropshadow kan vara bra att ha då det ska synas mot oilka bakgrund.
//tips ta tag i din titel håll alt och dra så får du en kopia av din bearbetad text
Text över animering. Dra först animering till tidslinje sedan ta tag i en text och sätt den över animering på tidslinje.

EFFECTS
Välj effekt till höger och dra på det valda klippet. Yttligare val finns under inspektor.
En viktig funktion som du hittar här är KEY // kronaki som du kan testa där.

COLOR CORRECTION / FÄRGHANTERING
Det finns många sätt att ändra färgerna men det grundläggande är en ikon under själva preview/förhandsvisning ruta.
– Color balans= En bra vertyg är att balansera färgen mellan olika klipp. Detta kan vara intressant i fall då man har filmat med olika kameror.

RENDERING
Klippet renderas allt eftersom men vi vill att rendering sker automatisk i bakgrund
– Gå till preferences och klicka in bakgrundsrendering.



Andra tips för Final Cut Pro

SYNKA LJUD
Markera din filmklipp och din ljudfil -högerklicka och markera synka klipps – gå genom de olika alternativ och tryck OK.

PLUGGIN ADJUSTEMENT LAYERS
Använd en pluggin för att skapa ett lager som justerar färg/konstrast och intensitetet över hela filmen.
opt+com+v klistrar in alla effekts till din klipp (varning ljud effekt är inkluderat)
Shift+com+v  klistrar in alla utvalda effekts till din klipp
högerklicka på klippet för att se animering eller
control v = Show video animation

FADE IN OCH FADE OUT
Skapa en eller två keyframes
options k 2 gånger sedanhöger klicka på effekten för att välja ease linje

WORKSPACE
Anpassa din gränsnitt efter olika arbete.

Test//  use b/n/a constantly to chop up my footage but honestly never thought of using cmd+b to cut through multiple.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=VBHkZ_LrI6I?rel=0&w=560&h=315]
Final cut projekt förklarat.


[youtube https://www.youtube.com/watch?v=6khV2KnWm7s&w=560&h=315]
En kort video om slip screen metoden. Du måste ladda ner en plugin till Final Cut Pro.


Undertext
I vår tid så visas 90% av alla korta filmer på mobil utan ljud. Det här beteendet är mer norm än undantag när det gäller rörligt innehåll i sociala medier.

Ljudlösheten påverkar förstås det innehåll man väljer att göra, men framför allt hur man väljer att berätta sina historier. Hur berättar jag om ett skivsläpp – utan ljud? Hur presenterar jag en intervju med vår vd – utan ljud? Hur gör jag innehållet så attraktivt och spännande så den kräsna sociala medier-publiken fastnar – utan att använda ljud?

Några reklamkampanj har lekt med själva ljudlösheten i sig, till exempel Hotels.com som fick en hel del uppmärksamhet för sin kampanj där reklamen var bättre utan ljud.


Kvinnojouren Ellinor i Linköping nyttjade spelet mellan ljud och textning på ett otroligt effektivt sätt i den här reklamfilmen där budskapet i textningen skiljer sig radikalt från den speaker som hörs om man drar upp ljudet.

Ser du vad som döljer sig bakom fasaden? Filmen anspelar på kvinnor som har utsatts för våld i en nära relation. Långt fler än vad som syns utåt. För bakom den glada fasaden kan det finnas en helt annan verklighet, som du bara kan förstå om du verkligen lyssnar. (Sannolikheten är tyvärr ganska stor att några av de glada inlägg du ser i ditt Facebookflöde också döljer en mörkare verklighet.)

https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fkvinnojouren.ellinor%2Fvideos%2F1838432903087152%2F&show_text=0&width=560

Tänk ljudlöst

Men alla historier går självklart inte att berätta genom att man leker med konceptet ljudlöshet, de allra flesta historier ska bara… berättas. Därför har textplattor och undertexter fått en rejäl uppsving de senaste åren och idag bör alla typer av storytellers säkerställa att innehållet går att konsumera ljudlöst.