Filmhistoria

Filmhistorikern Ronald Bergan liknar filmen tidiga upplevelse som ”en flygande matta som på ett ögonblick flyger bort publiken från livets kärva verklighet”. Film är nämligen magi och en lek med verkligheten.

Ljus och rörelse

I några århundrade kring 100 år f.Kr. i Kina, visades ett teater skuggspel mot en vitt skynke med en lampa placerades bakom: Det anses vara en tidig föregångare till film. Under hela tiden mellan 1500 och 1800 talet utvecklades olika teater dekorteknik som strävade efter rörelse, djup och upplevelse.  The horse in motion (1878) av Eadweard Muybridge anses vara den första rörelsebild eller film eller stillbilder i följd. Filmen visar en häst i rörelse

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=heRuLp7CyTM?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Innan första film visades för allmänheten så hade Thomas Alva Edison uppfann metoden att använda film av cellulosanitrat och patenterad en mindre tittskåp (kinetoscope)där enskilda människor kunde se rörliga bilder. Den allra första filmen som visades för publik i ”Grand café” i Paris är ”Arbetarna lämnar Lumières fabrik” som visades den 28 december 1895. Bröderna Lumière från Frankrike skapade filmen och uppfann även det s.k. kinematografen (”Kinema” kommer från grekiskans för rörelse, måla rörelse). Det som i början sågs som ett substitut för teatern får senare status som den ”sjunde konstarten”.

Måla livet

Ordet biograf har sitt ursprung i de grekiska språket ”bios” för liv och ”grapho” för rita, måla; måla livet, helt enkelt. Filmerna vid den här tiden varade annars bara några sekunder eller minuter men tekniken utvecklade snabbt och snart börjar längre historier berättas. En annan av Bröderna Lumière filmer visades rivningen av en vägg, fast baklänges och detta blev också tidernas första specialeffekt.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=4nj0vEO4Q6s?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]


Experiment

De tidigaste filmerna var enkla i sin form. Filmsekvenser filmades i sin helhet med en stillastående kamera. Den orörliga kameran gjorde inspelningen statisk med de inblandade personerna filmade i helfigur.

Den som av många anses vara den första som skapade filmer med en egen historia och visuell värld var Georges Méliès. Han spelade in filmer i hans egen studio med tak av glas för att använda sig av solljuset hela dagen. Han var magiker till yrke och använde sig av sitt yrkesskicklighet för att uppfinna flertal lösningar för att skapa illusion i filmensvärld.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=_FrdVdKlxUk?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Resan till månen. Le Voyage dans la lune – Georges Méliès 1902

Snart infann sig rörliga kameror och scener klipptes. Handlingen blev nu en del av filmmediet.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=zuto7qWrplc?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Det stora tågrånet (The Great Train Robbery, 1903) med handlingen som äger rum på två olika platser samtidigt med hjälp av tagningar som redigerats. Filmen hade även dubbel exponering och kamerarörelse.

Den tidiga filmen består enbart av bilder och saknar ljud. Musiker arbetade för biosalongen och gav filmupplevelsen en extra dimension. s pantomimer och kroppsuttryck ledsaga publiken i handlingen och hjälpa dem förstå vad som tilldrog sig. Starka känslouttryck av skådespelarna var nödvändiga för att förmedla sådant som inte kunde utsägas utan ljud.

textskylt

Textskyltar användes också för att ledsaga publiken genom historian.

Regissörer från Tyskland, Frankrike och Ryssland länder bidrog till att göra filmen till en konstart under 1920-talet. Från Tyskland kom den expressionistiska Dr Caligaris kabinett (Das Cabinet des Dr Caligari, 1919) (1927) och från Frankrike chockade Dadaisten Luis Buñuel  med Den andalusiska hunden (Un chien andalou, 1928) som än idag känns obehagligt.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=fugbcB-mZzw?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Scen ur den dystopiska framtidsskildringen ”Metropolis” av Fritz Land.

 

Under 1920-talet nådde stumfilmen sin största period och bland de stora namn fanns Greta Garbo och underhållarna Charlie Chaplin och Buster Keaton. Åren före första världskriget var Frankrike den ledande filmnationen men i USA utvecklade filmens finansiella prospekt och MGM, Paramount, Fox och Warner Bros filmbolag tog över rollen som ledande producent i film.

I slutet av 1920-talet påbörjades övergången till ljudfilm. Flera av stumfilmsstjärnorna klarade inte övergången. De var skickliga på pantomimer och gestik, men när de började prata lät det inte tillräckligt snyggt eller trovärdigt för rolltolkningen.

Battleship Potemkin är den klassiska mästerverkens tysta film från regissören Sergej Eisenstein från 1925. Filmen bygger på de sanna händelserna i den ryska revolutionen 1905. Filmen hade en otrolig inverkan på bioutveckling och var ett mästerligt exempel på montageredigering.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=7TgWoSHUn8c?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&start=2940&wmode=transparent]

När sedan den stora depressionen kom 1932 förvärrades det ekonomiska läget för filmbranschen och satsade en del på lågbudgetproduktioner inom western eller actionbetonade filmer som blev en genre för sig /S.k B-filmer.


1940-TALET

Andra världskriget skulle prägla filmproduktionen under 1940-talet. I Tyskland gjordes propagandafilmer som förhärligade den nazistiska ideologin.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=YqyQfjDScjU?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&start=50&wmode=transparent]

The great ditactor. Charlie Chaplin

I Storbritannien och USA gjordes filmer där motståndskampen ärades. I det ockuperade Frankrike gjordes filmer i miljöer med desillusionerad stämning som ”Paradisets barn” (Les Enfants du paradis, 1945)..

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=7vThuwa5RZU?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Ingrid Bergman och Humphrey Bogart i Casablanca (1942)

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=52MtDn6S0m4?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Dimmornas kaj (Le Quai des brumes, 1938)

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=8dxh3lwdOFw?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Orson Welles och hans film Citizen Kane från 1941 räknas till filmhistoriens största mästerverk.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=rIz_xhYK2Mo?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Bibliotekarie scen ur Orson Welles. Citizen Kane (1941)

FILM NOIR

Det var under början av 1940-talet med filmer som ”Riddarfalken från Malta” som begreppet ”film noir” myntades. Det visuella återspeglade genom starka kontraster mellan ljust och mörkt. Namnet återspeglade även det mörka temat i filmerna som uppvisade pessimistiska stämningar och moralisk förfal.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=dBvciiqVcgw?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Kort analys av filmen ”Riddarfalken från Malta”

 

NEOREALISM

Som kontrast mot Hollywoods glamour satt Neorealismen i Italien avtryck i filmskapandet i flera europeiska länder. Utmärktande för neorealismen var att den visade upp sociala problem i samhälle. Amatörer blev skådespelare för att höja känslan av autenticitet. Genrer kännetecknades också av längre obrutna, tagningar.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=l3yv1WrGd34?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&start=380&wmode=transparent]

Obsessione, (1942) av Luchino Visconti.

TV

Under tioårsperioden 1946–1956 skedde en halvering av biopubliken, vilket antogs vara ett resultat av televisionens utbredning. Filmindustrins blev tvungna att innovera och lanserade två former av vidfilm, Cinerama och Cinemascope med bredare bild och vidvinkelperspektiv. PÅ så sätt kunde verkligheten avbildas annorlunda och mer information kunde inrymmas samtidigt i bilden.


1950-TALET

Den nya ungdomsgenerationen påverkade industrin med filmmusikalen som ”Rock Around the Clock” (1956). Många nya TV-serier med vardagsrelaterade ämnen och en stramare realism uppvisades i flera filmer där vardagliga motiv stod i fokus. Inte minst Ungdomskulturen märktes alltmer och två av de nya stjärnskotten Marlon Brando och James Dean spelade huvudroller i filmer som Vild Ungdom (The Wild One, 1954) och Ung Rebell (Rebel Without a Cause, 1955).

En mörk fläck i den amerikanska filmhistorien kom med McCarthy-förhören som misstänke att det fanns kommunister i filmbranschen och att dessa spred förtäckt ”röd” propaganda i sina filmer. En del inom branschen valde i rädsla att ställa upp på förhören och angav även kolleger med oönskade politiska sympatier.

Alfred Hitchcocks karriär sträcktes sig över flera decennier men några av hans mest kända filmer kom på 1950-talet: Främlingar på tåg (1951), Fönstret åt gården (1954), Ta fast tjuven (1955), Mannen som visste för mycket (1956), Studie i brott (1958) och I sista minuten (1959).

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=hplpQt424Ls?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Crows Attack the Students – Fåglarna. The Birds (1963) HD


1960-TALET

En långtgående konsekvens av televisionen som alternativ till bio var att filmbolagen manades att göra omfattande reklamkampanjer för sina filmer. Hollywood insåg också att den stora publiken utgjordes av de unga – de var inte lika benägna att sitta hemma framför TV-apparaten – och alltfler filmer vände sig till denna målgrupp.

De filmer som i hög grad riktade sig till de unga karaktäriserades av mer inslag av våld och sex. Western- och krigsfilmer och mer upptagna kring action. Westernfilmens dimension av amerikansk historia märktes fortfarande i Så vanns vilda västern (How the West Was Won, 1962) och Indianerna (Cheyenne Autumn, 1964), men började avta alltmer till förmån för effektfylld spänning och råare våld som i ”För en handfull dollar”(A Fistful of Dollars, 1964) ”De professionella” (The Professionals, 1966) och ”Det vilda gänget” (The Wild Bunch, 1969).

SPAGHETTIWESTERN

Spaghettiwestern eller fick sitt namn på grund av att filmerna ofta spelades in i Spanien eller Italien med billigare produktion. Regissören Sergio Leone, skådespelaren Clint Eastwood och tonsättaren Ennio Morricone.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=XP9cfQx2OZY?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

The good the bad and the ugly.

En annan filmen att bli mer rätt i tiden och tilltala den yngre publiken prövades i Mandomsprovet (The Graduate, 1967) där ljudspåret inte bestod av den sedvanliga orkestermusiken utan popmusik i form av Simon & Garfunkel.

På 1960-talet fortsatte även trenden med filmer i det mest storskaliga formatet med det forna romarriket som skådeplats – Ben-Hur (1959) Spartacus (1960) och Cleopatra (1963)

Diskbänksrealism

I Storbritannien skapades en ny filmstil ”diskbänksrealism” där människor ur arbetarklassen fanns i ledande roller. Några av de mest minnesvärda filmerna var ”Se dig om i vrede” (Look Back in Anger, 1959), ”Lördagskväll och söndagsmorgon” (Saturday Night and Sunday Morning, 1960) och En doft av honung (Taste of Honey, 1961).

Franska vågen

Den franska nya vågen experimenterade med nya filmprocessen med handhållna kameror och att gatumiljöeranvändes som inspelningsplats.Filmskapare som François Truffaut och Jean-Luc Godard var tongivande under den period.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=i89oN8v7RdY?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Trailer. De 400 slag. Les 400 coups- François Truffaut (1959) 


1970-TALET

Fenomenet ”blockbusters” betecknar enstaka filmer som har som mål att locka massiv tillströmning till biosalongerna.  Hajen (Jaws, 1975) blev mönsterbildande när det gäller  marknadsföring av film.

George Lucas och Steven Spielberg

Allra mest framgångsrika enligt en kommersiell måttstock var George Lucas och Steven Spielberg med ”Stjärnornas krig” (Star Wars, 1977) respektive ”Närkontakt av tredje graden” (1977).

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=S4PYI6TzqYk?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Närkontakt av tredje graden”. Close Encounters of the Third Kind

/clip-Communicating with the Mothership (1977)

Filmer med låg budget blev också oväntade succéer. ”The Rocky Horror Picture Show” uppnådde kultstatus och innehar än idag titeln som filmen som visats allra längst på bio.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=umj0gu5nEGs?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Vid sidan av de kommersiella ”blockbusters” verkade filmmakare som Woody Allen, Martin Scorsese och Francis Ford Coppola bland andra.

Woody Allen som debuterat i slutet av 1960-talet framträdde med en ny komedistil baserad på intellektuellt och framsagda av neurotiska huvudrollsinnehavare som han spelade ofta själv.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=JEoEGW4Hb9w?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Manhattan (1979) Official Trailer – Woody Allen, Diane Keaton.

Martin Scorsese slog igenom med Dödspolarna (Mean Streets, 1972)

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=44gB58YS53A?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Soundtracket bestod av musik av The Rolling Stones och delar av scener visades i slow motion för accentuering av stämningslägen.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=WZ7UwnfQ2nA?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Robert de Niro skulle spela in i Taxi Driver tre år senare.

Francis Ford Coppola skapade två av decenniets största mästerverk i Gudfadern (The Godfather, 1972) och Apocalypse Now (1979). En av de mest hyllade dramafilmerna av både kritiker och publik under 1970-talet var Miloš Foremans Gökboet med Jack Nicholson i huvudrollen vars sinnessjukdom publiken kunde spekulera om.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=_qCcSQPh2Bc?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

One flew over the cuckoos nest. Gökboet (1975)


1980-TALET

Som en vidareutveckling av ”blockbustern” föddes idén om high-concept, filmer gjorda för att illtala en stor publikkrets och vars handling skulle kunna sammanfattas i 25 ord eller mindre. Action och tonårskomedier och lättsmält underhållning blev fokus för Hollywoods produktioner. Spielberg gjorde en barnfilm i science fiction-genren och som sin vana trogen ställde han till med en kassasuccé.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=75M1XXEZciU?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Bild: E.T. the Extra-Terrestrial (1982)

Actionfilmen erhåller sina typiska kännetecken

Actionfilmen har under filmhistorien en stigande popularitetstrend. Det finns ett samband mellan den ökade populariteten och de förbättrade specialeffekterna samt andra teknologiska innovationer, som till exempel datorgenererade bilder. Actionfilmen parades lyckosamt med äventyrsfilmen och komedin i ”Jakten på den försvunna skatten” (Raiders of the Lost Ark, 1981)

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=vdnA-ESWcPs?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&start=120&wmode=transparent]

Collegefilmen

Genren blandade kvalitativa filmer som Fiket (Diner, 1982) och The Breakfast Club (1985) med det plumpa och sexexploaterade i Porky’s (1982), vilken som kan ses som en föregångare till American Pie (1999) och liknande filmer. Collegefilmen skulle fortsätta frodas såväl under 1990- som 2000-talet.

Skräckfilmen

Skräckfilmen som fått ett genombrott under föregående decennium började nu masskonsumeras av biopubliken och möjligheten många uppföljare i fallen ”Halloween”, ”Fredag den 13:e” (Friday the 13th) och ”Terror på Elm Street” (A Nigthmare on Elm Street).

Även om dramafilmen knappast är genren som förknippas mest med 1980-talet fanns en del högklassiga exempel såsom American Gigolo (1980), Raging Bull (1980), Ordinary Peole (1982), Once Upon a Time in America (1984), Himmel över Berlin (1987) och Wall Street (1987).

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=0htOcy1QUkk?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Himmel över Berlin. Der Himmel über Berlin (AKA Wings of Desire) (1987)


1990-TALET

Datorgenererade bilder eller på engelska computer-generated imagery (CGI).   Datorgenererade bilder gav nya möjligheter för specialeffekter i filmer som Jurassic Park (1993) och Toy Story inom animerad film. Titanic (1997) översteg produktionskostnaderna för en film för första gången en miljard kronor.

Den teknologiska utvecklingen underlättar också och det blir enklare och betydligt billigare att göra film. En av de intressantaste bland independentfilmarna var Hal Hartley med filmer som Trust (1990) och Henry Fool (1997). Ett annat namn var Richard Linklater som skildrade unga på ett nytt sätt i Slackers (1991), Dazed and Confused (1993).

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=UyWUOgcJXxg?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

subUrbia (1996).

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=QgnJ8GpsBG8?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Forrest Gump (1994) använder sig också av det ”nya” datorteknik

Manifestet Dogma 95

Med manifestet Dogma 95 ville den danske filmaren Lars Von Trier rena filmen från konstgjorda effekter. I sina filmverk åberopade han strikta premisser där till exempel ljussättningen enbart fick bestå av naturligt ljus. I stället för vanliga filmkameror användes lättare bärbara kameror.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=1JEYnjKxf4A?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Filmen ”Melancolia” var dock ett undantag.

Quentin Tarantino kopierar från äldre deckarfilmer och b-filmer och blandar in nya, Först gjorde ”De hänsynslösa” som fick bra kritik och sedan succé med ”Pulp Fiction”.[youtube https://www.youtube.com/watch?v=WSLMN6g_Od4?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]


2000-TALET

Digital film kommer nu på bredd front. Filmarna kan nu se resultatet direkt på inspelningsplatsen och behöver inte gå in i studion för att påbörja klippningen. ”Superman Returns” är den första filmen att använder Panavisions Genesis-kamera.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=ehhs2T1AQVc?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&start=5&wmode=transparent]

Budget för de stora Hollywood produktionerna blir bara större. Ett exempel är episka äventyrstriologi ”Pirates of Caribbean”.

DVD

Under 2000-talets köper eller hyr de flesta film på DVD men efter 2010-talet övergår marknad till strömmad film på internet. En ny form av piratkopior sker på internet genom så kallade bit-torrent. Filmbolagen  stämde och lyckades stänga av några fildelning sajterna. Med tiden erbjöd strömmad film viabetaltjänster som Netflix.

Serier

TV-serier får en renässans under 2010-talet. Fler tittare väljer serier framför långfilmer och kända regissörer och skådespelare går nu i motsatt riktning från produktion av film till produktion av TV-serier.

Vilka serier har du sett?