Film och kamerateknik

Det är mycket teknik som används både för fotografi och film när det gäller ljus men det är också stora skillnader mellan att fotografera stillbilder och att filma med systemkamera.

Testa
Testa olika teknik och filmkameror. Det finns en uppsjö av olika modeller av filmkameror idag. Jag började själv med High8 sedan med DV band innan det digitala format kom och numera filmar vi och sparar vi allt på minneskort. VI gör film med mobilkamera. Det kunde man inte för. (I en annan tid fanns inte mobil bara en telefon man kunde ringa med 🙂

Lär känna dina inställningar och FILMA!
Du ska lära inställningar i kamera meny och anpassa dessa för dina behov. Tänka på att använda filmfunktion för att filma inte ta ut bilder av en film. De flesta kameror filmar inte i raw eller högupplöst jpeg.

Filma första klipp med Systemkamera.
Bytt med knappen från stillbild till film, tryck sedan på samma knapp(Canon) och då börjar kamera filma… Så enkelt är det… men kanske ändå inte…

Inställningar i din kamera
Här går vi genom stag för steg inställningar för systemkamera.
Välj filmläge.

IMG_5932

Det första är att ställa in program på -Manuell läge

Autofokus ska även den vara på manuell dvs Autofokus -av
I meny väljer vi följande inställningar.
Framrate 30 fps eller 25 fps
Slutaren 1/60 s

Vitbalans
Auto vitbalans fungera ganska bra men det kan vara bra att ställa in rätt under speciella ljusförhållande:
Sätta upp vitbalans i tre steg:
1- Fotografera ett grå kort i det befintliga ljuset för dagens film.
2- Välj bilden som referens
3- välj custom vitbalans

Beroende på ljuset:
Bländaren 4.0 5.6 osv
Försök att hålla bländaren stor (liten siffra:-)
ISO 400 800 osv också beroende på ljuset.

Använd Stativ
Det första du kommer att märka är att allt blir skakigare och att om du zoomar så blir bilden ännu mer ostabilt. När vi filmar ska vi använd stöd, stativ, filmstativ eller andra hjälpmedel.

Ställ manuell fokus
Rör sig motivet så blir det också svårare att filma. Du ska ställa in skärpan manuellt och det är inte alltid det enklaste. Vi går till nästa kapitel om detta .